مبانی حقوقی مداخله‏ ی آموزش و پرورش در پیشگیری از بزه‏ دیدگی دانش ‏آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم‏شناسی، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران. m.t.z.zanighi2020@yahoo.com

2 استادیار گروه حقوق، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران (نویسنده مسئول): Mousavi.ahmadi@gmail.com

3 دانشیار، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. b_shamloo@sbu.ac.ir

4 استادیار، گروه حقوق، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

چکیده

اطفال و نوجوانان بخش گسترده‏ای از عمر خود را در مدارس می‏گذرانند و از این حیث لازم است نهاد تعلیم و تربیت به لحاظ داشتن برخی امکانات و تکالیف، هم در زمان حضور دانش آموزان در مدرسه از آنان در قبال جرایم احتمالی صیانت نماید و هم آنان را برای مراقبت از خود در قبال جرایم خارج از مدرسه آموزش دهد. نهاد تعلیم و تربیت به موجب مقررات مختلف ملی و فراملی تکلیف به آموزش اجباری، رایگان و عمومی دارد و بخش قابل توجهی از این آموزش ها نیز می تواند در زمینه ی پیشگیری از بزه دیدگی موثر باشد. این آموزش‏ها گاهی مستقیما و گاهی هم به صورت غیرمستقیم به پیشگیری از بزه دیدگی منتهی می‏شود. پس با توجه به اهمیت نقش و تاثیر این نهاد و به موجب مقررات گوناگون بایسته است نهاد تعلیم و تربیت با اهتمام جدی در گام اول آموزش اجباری، عمومی و رایگان را مدنظر داشته باشد و متعاقبا به آموزش حِرف و مهارت ها به دانش آموزان در این زمینه بپردازد.

کلیدواژه‌ها