بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر جامعه‌پذیری دینی در جوانان 18-28 ساله استان مرکزی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران. sare.delshad66@gmail.com

2 استادیارگروه جامعه شناسی سیاسی ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران. (نویسنده مسئول). mhpouryani@yahoo.com

3 استادیارگروه روابط بین الملل، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران. mahmoodshahidi@yahoo.com

چکیده

جامعه‌پذیری دینی جریانی است که از طریق آن فرهنگ دینی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌گرد. هدف پژوهش حاضر آن است که عوامل جامعه شناختی موثر بر جامعه پذیری دینی را بررسی نماید. چارچوب نظری پژ‍وهش حاضر تلفیقی از نظریه‏های ابعاد دینداری گلاک و استارک، گروه مرجع، گیدنز، و بوردیو است.
جامعه‌پذیری دینی جریانی است که از طریق آن فرهنگ دینی از یک نسل به نسل دیگر منتقل می‌گرد. هدف پژوهش حاضر آن است که عوامل جامعه شناختی موثر بر جامعه پذیری دینی را بررسی نماید. چارچوب نظری پژ‍وهش حاضر تلفیقی از نظریه‏های ابعاد دینداری گلاک و استارک، گروه مرجع، گیدنز، و بوردیو است.
روش تحقیق در پژوهش حاضر پیمایشی از نوع توصیفی -تحلیلی است و داده‏ها از دو روش اسنادی– کتابخانه‌ای و پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه مورد مطالعه این تحقیق 384 نفر از جوانان 18-28 سال استان مرکزی است. نتایج نشان می‏دهد سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، میزان ترغیب مدرسه به فعالیت‏های دینی، میزان بهره‌گیری اخبار و مباحث دینی رسانه‌ها، میزان مذهبی بودن دوستان، میزان دموکراتیک بودن تربیت خانوادگی، خانواده مذهبی و وضعیت رفاهی منطقه زندگی از عوامل موثر بر جامعه پذیری دینی هستند. یافته‌های تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که اثر خالص متغیر سرمایه اجتماعی بیش از دیگر متغیرهای مستقل می‌باشد.
مقدار ضریب همبستگی (R) بین متغیرها 722/0 نشان می‏دهد بین مجموعه متعیرهای مستقل و متغیر وابسته همبستگی نسبتاً قوی وجود دارد. مقدار ضریب تعیین تعدیل شده 508/0 نیز نشان می‏دهد مجموعه متغیرهای مستقل، 8/50 درصد یعنی نیمی از واریانس متغیر میزان جامعه پذیری دینی را پیش بینی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها