تأثیر یائسگی بر حقوق و مسئولیت بانوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. karimiyazdi1395@gmail.com

2 دانشیار،گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)، Yaghouti2010@yahoo.com

3 استاد، گروه آموزشی حقوق عمومی، دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، تهران، ایران. jjavid@ut.ac.ir

چکیده

زمینه و هدف: از جمله مباحثی که همواره مورد توجه فقها و حقوقدانان بوده است، حقوق زنان است. از منظر حقوقی توجه به حقوق طبیعی زنان اولین گام برای احقاق حقوق آنهاست که این مهم حاصل نمی‏شود‏‏ مگر با عنایت به وضعیت‏های ‏خاص آن‏ها که در طول حیاتشان تجربه می‏کنند. صرف مطالعه‏ فقهی برای وضع قانون مکفی نیست بلکه برای فهم بهتر برای قانون‏گذاری، باید از منظر روانشناسی و پزشکی هم این وضعیت ‏ها را بررسی کرد. یکی از خلأهای بزرگ حقوق غفلت از حقوق زن در دوران یائسگی اوست. فرضیه اصلی مقاله‏ حاضر این است که توجه به حقوق و مسئولیت‏های زنان در دوران یائسگی از جمله حقوق طبیعی آنهاست که زمینه‏ لازم برای تدوین قوانین مثبت و به حق در حقوق شهروندی آنها را در کلیه‏ نظام‏های ‏حقوقی معاصر ضروری می‌سازد.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده و روش آن به صورت توصیفی - تحلیلی می‏باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ‏ای است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
نتیجه ‏گیری: از این رو در مقاله حاضر، با کمک از ادله‏ پزشکی، روانشناختی، حقوقی و فقهی، در مقام اثبات یا رد فرضیه با بررسی در فقه وپزشکی و روانشناسی به این نتیجه رسیدیم که قانون ما اصلاً به این حالت بانوان توجهی نداشته و هیچ قانونی را تصویب نکرده و یا حتی اقدامات حمایت گرانه ‏ای را انجام نداده است.

کلیدواژه‌ها